Välkommen till Framtidsgruppens vårmöte!

Modernt företagande och ledarskap för att anpassa verksamheten och stå starka när vi lämnar lågkonjunkturen. Det är temat under framtidsgruppens vårmöte där vi som vanligt har spännande föreläsare, denna gång med expertis inom AI, ledarskap och tillväxt för företag.

Läget i Europa är oroligt, en ny administration har tagit plats i Vita Huset och lågkonjunkturen påverkar fortsatt Sverige och byggsektorn. Prognoser för EU:s ekonomi är ändå positiva och många bedömare tror på en växande ekonomi under de kommande åren. Hushållens ekonomi och köpkraft förbättrades det senaste året och mycket tyder på att byggsektorn långsamt börjar gå mot en återhämtning. Genom att förbereda, anpassa sin verksamhet och våga tänka nytt kan företag gå starka in i kommande högkonjunktur.

Under vårmötet kommer Framtidsgruppen att diskutera modernt företagande och ledarskap ur olika perspektiv; hur vi bäst applicerar modern teknik som AI i våra verksamheter samt hur vi genom ett strukturerat ledarskap med tydliga mål kan få en flygande start när marknaden vänder.

Tre spännande föreläsare

Till vårmötet har vi bjudit in tre föreläsare som bjuder på varsin spännande föreläsning.

Nicholas Fernholm: AI inom måleribranschen – nyckeln till konkurrenskraft, effektivitet och kompetensförsörjning?

Byggbranschen utvecklas och ny teknik implementeras kontinuerligt. Artificiell intelligens, AI, tillämpas redan på olika sätt i byggbranschen och potentialen är stor. Inom nära framtid bedöms branschen, med stöd av AI, se förbättringar inom områden som effektivitet, projektplanering och hållbarhet. Samtidigt tar en ny generation medarbetare tar plats i företagen. Generation Z, födda 1995 - 2012, har växt upp i ett samhälle där informationsteknologi via bärbara enheter är en självklarhet. De är digitalt mogna, målmedvetna och inte rädda för att ifrågasätta. Att byggbranschen anammar ny teknik och nya arbetssätt blir en nyckel till att locka och behålla den nya generationen, men också en förutsättning för att hänga med i utvecklingen och vara fortsatt konkurrenskraftiga. Inom vilka områden kan ditt företag använda AI och har ni rätt kompetens i företaget för att anamma ny teknik? Hur förenar vi ett traditionellt hantverksyrke med ny teknik och en ny generation medarbetare?

Nicholas Fernholm har bakgrund inom strategisk logistik och ekonomi och har spelat en viktig roll i utvecklingen av transportrobotar på det nya Karolinska Sjukhuset i Solna. Han är en förespråkare för AI och automatisering och har en förmåga att på ett enkelt och engagerande sätt prata om teknik och digitalisering. Att navigera i denna nya och oförutsägbara värld kräver lite mod och innovation, både individuellt och för företaget, men det finns också mycket att vinna, kanske särskilt i byggbranschen?

Linda Hedmark - Ledning och ledarskap för bästa effekt

Många medlemsföretag vittnar om att byggprocessen är föränderlig och att initiala planer ofta justeras under projektets gång. Inte sällan blir tidsförhållanden förändrade och målningsuppdragen tidskritiska. Då behövs effektiva team, bra företagsledning och ledare med mandat att fatta beslut. Samtidigt måste medarbetare besitta en viss nivå av självledarskap. Hur ska man göra för att odla självledarskap i företaget, bygga effektiva team och hitta balansen mellan ledning och ledarskap?

Linda Hedmark har varit polis i 20 år, och i 15 av de åren som chef och ledare. Hon kommer senast från rollen som polismästare på NOA – Nationella Operativa Avdelningen, men har under sin karriär haft en mängd olika roller, som till exempel yttre befäl och stabschef. Med stor erfarenhet av komplexa händelser och krisledning, vet hon hur viktig balansen mellan ledarskap och ledning är. Linda delar med sig av erfarenheter och konkreta tips på hur man ska göra för att bygga effektiva team i tidskritiska uppdrag samt hur en strategisk ledning kan använda sina mandat för en mer effektiv ledning ute i organisationen.

Jonas Fasth - Är ditt företag redo för högkonjunktur?

Att vara ledare i byggsektorn är en komplex uppgift och i perioder av lågkonjunktur kan jobbet upplevas än mer utmanande. Företag pressas ekonomiskt och många tvingas göra förändringar i organisationen i takt med en minskande marknad. De flesta ledare vet att det i tider av oro och osäkerhet ställs höga krav på organisationens förmåga att anpassa sig, samarbeta och våga tänka nytt. Det blir ofta viktigare med vem snarare än vad för att lyckas. Att attrahera och behålla rätt medarbetare – som kan driva förändring, ta ansvar och skapa en vinnande riktning blir viktigt när marknaden vänder. Hur gör man för att skapa en kultur av lärande, anpassningsförmåga och samarbete i företaget? Hur kan rätt ledarskap och styrning bidra till att engagera medarbetare och skapa tillväxt?

Jonas Fasth forskar och undervisar på Handelshögskolan, Göteborgs Universitet. Han har under många år vid sidan av sin forskning hjälpt en mängd små- och medelstora företag med tillväxtambitioner. Jonas har skrivit flera böcker om de aktiviteter och processer som skapar tillväxt och i skapar i sina föreläsningar en givande länk mellan den akademiska världen och näringslivet.

Vi hoppas att detta spännande program gör dig nyfiken och hälsar dig varmt välkommen med din anmälan!

Denna gång ses vi på Hotel J i Nacka Strand, den 13 – 14 maj.

www.hotelj.com

Bestämmelser för deltagande och programupplägg

Framtidsgruppen är Måleriföretagens ledarskapsnätverk för chefer. Verksamheten riktar sig till dig som är i arbetsledande befattning eller som redan är företagsledare. Genom ett exklusivt program vill vi inspirera deltagarna att utveckla sina egna företag för att möta framtidens krav. De flesta deltagarna i nätverket är i åldrarna 30 år och uppåt, alla har erfarenhet från branschen och kan den väl. Nätverket har två centrala träffar årligen, en på våren och en på hösten.

Framtidsgruppens program är en och en halv dag med föreläsare av högsta klass. Innehållet i träffarna är fristående och ska passa alla - oavsett var man befinner sig i sin utveckling som chef eller vilken befattning man har. Programmet erbjuder dessutom goda möjligheter till nätverkande. Mixen av deltagare och ett aktuellt ämne ger möjlighet till intressanta diskussioner och tillfällen för givande erfarenhetsutbyte.

Deltagaravgift

Måleriföretagen står för kostnader för resa och övernattning, samt för hela seminarieprogrammet - mot att deltagarna betalar en deltagaravgift. Deltagaravgiften gäller för vårens möte och faktureras efter sista anmälningsdatum.

Deltagaravgiften faktureras deltagarens företag om inget annat meddelats Måleriföretagen.

Deltagaravgiften för denna träff är 7350 kronor, per deltagare, exklusive moms.

Anmälan

Anmälan till vårens möte sker i en blankett som du hittar genom att följa länken nedan. Anmälan är bindande och vid avanmälan efter sista anmälningsdag faktureras företaget full deltagaravgift enligt nedan. Givetvis är ersättare från företaget välkomna.

https://foretagsresor.qondor.com/Maleriforetagen2025 

Resebokningar

Alla resebokningar och logistik kring de centrala seminarierna sköts av Måleriföretagen genom resebyrån Företagsresor. Vid dessa tillfällen ersätts inte egna utlägg eller egna bokningar. Resor beställs i samband med anmälan till respektive möte.

Extrabeställningar, som extra övernattning, uppgradering, etcetera, bekostas av deltagaren.

Antalet förbokade hotellrum natten innan träffen är begränsat. Om du önskar boende natten innan, vänligen anmäl ditt deltagande så fort som möjligt. Vid tillfälle då extrabeställning görs via Måleriföretagens valda resebyrå kan en extra administrationsavgift tillkomma.

Sista anmälningsdag till vårens möte är den 31 mars. Anmälan är bindande och vid avanmälan efter sista anmälningsdag faktureras företaget full deltagaravgift enligt ovan. Givetvis är ersättare från företaget välkomna.

Frågor om programmet kan ställas till Jonas Lindberg, jonas.lindberg@maleriforetagen.se, 0104-84 95 36

Programupplägget avgörs till viss del av deltagarantalet och vissa förändringar kan behöva göras efter sista anmäl­ningsdatum.