Måleriföretagen i Sverige 10 år

I januari 2015 grundades Måleriföretagen i Sverige, efter en sammanslagning av Måleriföretagarna och Målaremästarna. Efter tio år som gemensam organisation är Måleriföretagen i dag den självklara och gemensamma rösten för Sveriges måleriföretag.

– Måleribranschen är sig lik och samtidigt är den i ständig förändring. Det vi känner igen är en bransch full av innovativa aktörer med mängder av duktiga medarbetare hos våra medlemsföretag, säger Måleriföretagens vd Pontus Sjöstrand.

Det har hänt mycket de senaste 10 åren. En pandemi lamslog stora delar av världen, Sverige har varit i både hög- och lågkonjunktur. Måleriföretagen har haft konflikter med Målarna som lösts efter krävande förhandlingar. Målarna har under den här tioårsperioden upplösts och är nu i stället en del av Byggnads. Under tioårsperioden har STM (Särskilt Tillägg Måleri) avvecklats och Måleriföretagen har haft framgångar med viktiga vinster i Arbetsdomstolen.

– Jag är särskilt stolt över att vi har lyckats förhindra de krav som facket har haft i syfte att begränsa vilka som får arbeta i måleribranschen. Det har varit viktiga frågor för våra medlemsföretag där vi lyckats utveckla villkoren i rätt riktning. Även om vi haft konflikter i vissa frågor har vi ett bra samarbete i andra. Ett mycket gott exempel är den tävlingsverksamhet som drivs av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). SM i måleri är en fantastisk möjlighet att visa upp måleriet och tävlingen har fått stor uppmärksamhet, särskilt med framväxten av sociala medier.

Inom Måleriföretagen finns i dag flera nätverk där medlemsföretagen kan delta. De senaste åren har nätverk för hållbarhet och ett kvinnligt nätverk startat. Regionstyrelserna fortsätter driva relevanta frågor och ordna aktiviteter i sina närområden. Ett exempel är alla gymnasiemässor där Måleriföretagen representeras.

I samband med sammanslagningen för 10 år sedan blev Måleriföretagen även en del av Svenskt Näringsliv igen efter att ha stått utanför under ett antal år.

– I många frågor är det en viktig styrka att vi har hela Svenskt Näringslivs organisation och resurser med oss. Vi kan inte driva precis alla frågor som är bra för våra medlemsföretag, och där vi inte har den möjligheten kliver de ofta in. Vi kan i vår tur påverka genom de många olika samverkansgrupper vi är del av.

Måleriföretagen har de senaste tre åren drivit kampanjen En ny framtid – som syftar till att locka fler till unga och yrkesväxlare till branschen. Man har drivit på för att skapa nya utbildningar och samtidigt utveckla de redan existerande.

– Tio år från nu är jag övertygad om att vi kommer se en ännu starkare måleribransch. Jag tror inte att vi helt kommer att ha löst kompetensförsörjningsfrågan, men vi kommer vara en bra bit på vägen. Utöver det kommer vi att ha kollektivavtal som gör det lättare för medlemsföretagen att bedriva seriös måleriverksamhet. Det är pusselbitar som behöver läggas för en riktigt konkurrenskraftig bransch som ständigt utvecklas.