Förslag till nya standardavtal  AB 25 och ABPU 25 ute på remiss

Nyhet från Allt om Juridik

Att BKK (Byggandets Kontraktskommitté) skickat ut de nya förslagen till standardavtal på remiss har väl knappast undgått någon med intresse i branschen. Förslagen har getts namnen AB 25 och ABPU 25 och är tänkta att ersätta AB 04 respektive ABT 06. Det är relativt omfattande uppdateringar och förändringar som gjorts med syftet att bättre reflektera de byggprocesser och förhållanden som råder i branschen idag. Dessutom har avtalen fått en ny och omstrukturerad kapitelindelning.

Avtalsförslagen är nu ute på en öppen remissrunda fram till den 28 februari 2025. Den öppna remissrundan innebär att vem som helst har möjlighet att lämna synpunkter på avtalsförslagen (information om hur detta sker finns på Svensk Byggtjänst webbplats). De slutgiltiga avtalen ska sedan ges ut efter sommaren 2025 enligt nuvarande plan.

De avtalsförslag som nu är ute på remiss är alltså inte nödvändigtvis de avtal som sedan kommer att ges ut, varför någon djupare analys av förändringarna bör anstå tills vi har de färdiga avtalen. Man ska också ha i åtanke att standardavtalen inte är lag, och olika tolknings- och tillämpningsfrågor kommer att behöva prövas i domstol innan vi har några klara svar på hur de ska tillämpas. Denna osäkerhet kommer troligtvis också att leda till att de nuvarande versionerna – AB 04 och ABT 06 – kommer att användas under en övergångsperiod även efter att de nya avtalen getts ut.

Listan på nyheter och förändringar i de nya versionerna av avtalen är mycket längre än vad som får plats i denna korta artikel, men olika sammanfattningar av förändringar finns att hitta på nätet för den intresserade. Här nedan ges dock några exempel.

  • Fokus på samverkan och lojalitet. Lojalitetsplikten mellan parterna är sedan länge ett väl etablerat begrepp inom avtalsrätten som i nya versionerna av avtalen får en tydligare framtoning genom att det tydligt anges i kap. 3 § 1 att ”Parterna ska samverka och även i övrigt agera lojalt mot varandra”.
  • Redan på namnstadiet kan man konstatera en tydlig förändring. Det tidigare begreppet ”totalentreprenad” har ersatts av ”projektering- och utförandeentreprenad” för att tydliggöra vad entreprenadformen faktiskt innebär (det har ju inte i praktiken varit något ”totalansvar” för entreprenören).
  • Listan med definitioner (tidigare ”begreppsbestämmelser”) har utökats avsevärt. Dessa är viktiga att ta till sig för att slippa missförstånd kring vanliga begrepp.
  • Nya regler kring kalkyl, risk- och kostnadsfördelning. Exempelvis anges i AB 25 att fastpris är den avsedda ersättningsformen. Ska någon löpande räkning tillämpas behöver bestämmelserna kring ersättning anpassas för det. Man har också omarbetat reglerna kring oförutsebara kostnadsökningar som aktualiserats på senare tid med anledning av pandemi och krig.
  • ÄTA-arbeten som begrepp försvinner och ersätts av en ny struktur kring anknytande regler. Bland annat inför begreppen ”ändring av entreprenaden” och ”avvikande förhållande”.
  • En ny modell för eskalering av tvister är också med i förslagen. Den nya modellen innebär i korthet att parterna i högre utsträckning ska försöka lösa tvister genom förhandling, vilket rimmar väl med ovan nämnda införande av samverkans- och lojalitetsbestämmelsen.

De som har möjlighet bör ta tillfället i akt att läsa igenom remissförslagen noggrant och lämna de eventuella synpunkter man har innan den 28 februari 2025. Gör sig inte måleribranschen hörd under remissrundan riskerar de perspektiv som är unika för just er bransch att gå förlorade vid revideringen.