"Årets elevkull är kanske den viktigaste på många år"

Efter ett par år av lågkonjunktur och en tuff marknad i måleribranschen är det många medlemsföretag som kämpar. Måleriföretagens analyser av konjunkturen visar att läget troligtvis förbättras under 2025 och förväntningen är att även målerimarknaden sakta tar fart igen. Då kommer behoven av målare att öka.

Många minns säkert 1990-talets lågkonjunktur och att ett stort antal målare tvingats lämna branschen när marknaden väl vände igen. Många av dessa återvände inte och det tog många år för branschen att hämta sig och täppa igen det kompetensgap som uppstod de där åren. 

– Det är viktigt att vi denna gång gör allt för att historien inte ska upprepa sig, säger Jonas Lindberg, utbildningsansvarig på Måleriföretagen.

– Jag har full förståelse för att företagen har svårt att ta emot och erbjuda lärlings- och praktikplatser på samma sätt som före lågkonjunkturen, men lärlingstiden och praktiken är en så viktig del i utbildningen att jag ändå vill uppmana medlemmar till att göra vad de kan för att fortsatt ta emot elever och lärlingar. Detta är av yttersta vikt för branschens kompetensförsörjning, tillägger Jonas.

Utöver vikten av att behålla de målare som finns i branschen sjönk intresset för Bygg- och anläggningsprogrammet kraftigt bland elever som i år gjorde sitt gymnasieval. Rådande konjunktur tros ha haft en stor påverkan på programmets attraktivitet.

– Detta är självklart bekymmersamt, säger Jonas. Vi bedriver flertalet kampanjer för att informera elever och deras föräldrar om vårt yrke och jobbar löpande med att informera skolor och rektorer om vårt stora rekryteringsbehov.

När intresset har en vikande trend blir det dock svårt för rektorer att i längden behålla utbildningarna och risken finns att man satsar på andra program. På sikt kan alltså både det vikande intresset bland eleverna och bristen på praktikplatser bidra till färre måleriutbildningar. En utveckling som måste undvikas.

– Det är oerhört viktigt att måleriutbildningen leder till jobb. Det är nyckeln till att lösa branschens kompetensförsörjningsutmaningar och extra viktigt när vändningen i konjunkturen kommer. Kanske blir den elevkull som just nu finns på landets måleriutbildningar den viktigaste på många år.

Så här kan ditt företag hjälpa till

  •         För en dialog med din lokala skola om hur ditt företag kan bidra till utbildningen.
  •         Gå ihop med kollegor på orten och engagera er i er lokala måleriutbildning. Prata med lärarna om elevernas behov. På så vis blir det lättare att fördela ansvar, tilldela lämpliga praktikplatser och dessutom ge rektorer stöd i framtida satsningar. Ett aktivt lokalt näringsliv är en tydlig signal att utbildningen är efterfrågad, leder till jobb och ska bevaras.
  •         Erbjud möjlighet till elever att praktisera på ditt företag. Även om du inte avser anställa någon lärling är tiden hos dig värdefull för eleverna.
  •          Anställ så många lärlingar du har möjlighet till. Parterna ger ofta dispens om du vill anställa fler än kollektivavtalet medger. 

Mer information om hur du gör när du anställer och utbildare en lärling hittar du på MYN:s hemsida: www.malare.nu.