Med utgångspunkt i FN:s sjutton globala mål har LP Måleri i Helsingborg tagit sitt hållbarhetsarbete vidare från att bara fokusera på miljön. Genom att utbyta erfarenheter med kollegor i branschen hoppas de nu på att kunna sprida ytterligare ringar på vattnet.
En enkel Googlesökning på ”hållbarhet” ger drygt 70 miljoner träffar. Utökar man sökningen till ”hållbart måleri” får man en halv miljon. Mängden träffar ger kanske en aning om hur komplext ämnet är och hur många frågor en måleriföretagare behöver ställa sig när det kommer till hur man ska göra för att arbeta hållbart. En av dem som kommit en bit på vägen är Martin Larsson på LP Måleri i Helsingborg. För några år sedan inledde han och kollegorna ett mer fokuserat utvecklingsarbete och tog sin utgångspunkt i samma frågor som många andra.
– Liksom de flesta andra så började vi med den ekologiska hållbarheten, det vill säga miljöfrågan, för att det är den som är enklast att förstå. Under ett par år har vi nu jobbat med att byta ut stora delar av vår fordonsflotta till elbilar, planerat för solpaneler på taket och haft som mål att minst 80 procent av all färg och allt spackel som vi köper ska vara Svanenmärkt. Under senaste tiden har vi faktiskt legat på 85 procent och därför har vi nu höjt ribban till 90 procent.
Inte bara miljöfrågor
Men hållbarhet innebär mycket mer än bara miljöarbete och det gäller att inte nöja sig med den ekologiska hållbarheten, poängterar Martin. Det är minst lika viktigt att tänka på till exempel social och ekonomisk hållbarhet.
För att åskådliggöra alla delar som man bör beakta, har LP Måleri använt FN:s sjutton globala mål i sitt eget arbete och konkretiserat dem genom egna åtgärder.
– Den sociala hållbarheten handlar till exempel mycket om medmänsklighet, inkluderande och mångfald, vilket vi jobbar aktivt för att tänka på. Den ekonomiska hållbarheten i sin tur innebär bland annat att vi följer avtal och regelverk samt jobbar med ett långsiktigt perspektiv.
Martin förklarar hur de i företaget till exempel resonerar kring att ta in högstadieelever som praktikanter, även om det kan vara svårt att hitta meningsfulla uppgifter på ett måleri på grund av olika lagkrav. Men genom att tänka bortom möjligheten att just få dem intresserade av måleri, ser de stora vinster med att ge dem en engagerad introduktion till en arbetsplats. Han beskriver hur viktigt han tycker att det är att han som företagare är med och bereder plats för unga personer för att de ska få se hur arbetslivet kan te sig och för att de ska kunna formas till ansvarstagande vuxna.
Stora möjligheter att påverka
Överhuvudtaget upplever Martin att han och hans företag är en liten kugge i ett stort maskineri, inte minst när det gäller hållbarhetsarbetet. Men han menar också att det är viktigt att alla drar sitt strå till stacken, hur litet det än är, för att de stora förändringarna ska kunna komma till stånd. Detta gäller inte minst när det kommer till att påverka leverantörer.
– Jag tror att vi tillsammans med andra företag kan påverka mycket genom att till exempel trycka på våra leverantörer för att de ska ta fram miljömärkta produkter. Det har blivit väldigt mycket bättre utbud under senare år, men fortfarande finns det mer att göra. Jag måste dock säga att vi har en bra dialog med många av våra leverantörer och de är lyhörda för våra önskemål.
Signalvärdet är viktigt
När det kommer till hur ambitiös man ska vara i sitt hållbarhetsarbete så anser Martin att det viktigaste är att börja lyfta frågorna och att även små steg kan vara minst så betydelsefulla.
– Jag tror många mindre företag är rädda för att det ska vara för svårt och tycker att det låter alldeles för avancerat med de globala målen. Men när man sedan börjar bryta ner dem och prata om vad man verkligen gör på arbetsplatsen, så har de flesta redan kommit ganska långt.
Och även om konkreta åtgärder är det som gör störst skillnad så har även signalvärdet i sig stor betydelse. Därför är Martin noga med att så snart han får chansen lyfta frågor som rör hållbarhet i den vida bemärkelsen. Och genom att fatta hållbara beslut även i det lilla, menar han att det signalerar att det är viktiga frågor och på så sätt förändras attityder och beteenden över tid. Det kan gälla små saker som att vara noggrann med sopsortering och återvinning, eller att ha kontinuerliga samtal runt fikabordet om hållbarhetsfrågor. Detta ger förhoppningsvis ringar på vattnet, både bland anställda, underentreprenörer och samarbetspartners.
Börjar bli skallkrav
Martins erfarenhet säger honom att det inte alltid är lätt att få igen kostnaderna för framförallt det ekologiska hållbarhetsarbetet från kunderna. Men över tid hoppas och tror han att det kommer bli en konkurrensfördel i upphandlingar.
– I vissa upphandlingar känner jag att det är ett skallkrav och att våra uppdragsgivare även vill veta exakt hur vi mäter och följer upp våra mål, vilket ställer högre krav på oss, men samtidigt driver utvecklingen framåt.
Sedan en tid är Martin med i Måleriföretagens hållbarhetsnätverk och ser en stor potential i att dela erfarenheter med kollegor.
– Jag pratar gärna och ofta med kollegor i regionen om hur de arbetar och vi delar erfarenheter och tankar med varandra. Själv är jag ganska nördig och tycker ämnet är intressant, men vi har mycket kvar att lära. Jag hoppas att vi kan fortsätta dra lärdom av varandra, även mellan olika branscher.
6 exempel på hållbarhetsutvecklingar som LP Måleri vidtagit:
• Bytt ut många fordon till elbilar.
• Använder 85 procent Svanenmärkta
produkter men målet är 90 procent.
• Installerat portabla laddstolpar
hos anställda.
• Ger meningsfulla och innehållsrika
praktikplatser till såväl åttondeklassare
som gymnasieelever.
• Utvecklat medarbetarsamtalen så att
det blir lättare att mäta förändringar
till nästa samtal.
• Engagemang i olika hållbarhetsnätverk.