Oavsett om det handlar om restprodukter och transporter eller att medarbetarnas kroppar ska räcka länge, så strävar alltid Fredrik Hagström på Hållbart Måleri i Uppsala efter att tänka just hållbart. Att han lyckades snappa åt sig det eftertraktade företagsnamnet var dock ren tur.
– När jag skulle namnge företaget fick jag avslag på alla mina förslag för att de var upptagna och till slut ringde jag desperat min fru som i sin tur ringde vår son. Han funderade en stund och så sa han: "Pappa gillar ju hållbarhet, borde han inte ha med det i namnet?". Jag testade "Hållbart Måleri" hos Bolagsverket och sedan lade jag till "Uppsala" och fick äntligen klartecken, berättar han.
Den bästa webbadressen var upptagen, men genom att plocka de första bokstäverna i varje ord hittade han en ledig adress och namnet som idag är aktuellare än någonsin blev verklighet. Under de fem år som han drivit företaget har hållbarhetsfrågan också seglat upp som en av de viktigaste för den som driver företag.
Präglad av sin far
För Fredrik har hållbarhet och miljöfrågor blivit mer och mer angelägna för varje år som går, både som privatperson och företagare. Skrattande kallar han sig själv för ”den sura gubben i soprummet” och han vet var tankesättet har sin grund.
– Min pappa drev måleriföretag under många år. På den tiden tänkte man inte på miljön, men han var väldigt ekonomisk vilket gjorde att han tog tillvara allt han kunde. Han hade till exempel en egen separator som återvann lacknaftan från överbliven färg.
Präglad av sin fars ekonomiska sinne har Fredrik fortsatt att tänka i termer av minimal resursanvändning, även om han, till skillnad från sin pappa, har miljön i åtanke.
– Jag tycker att det är viktigt med så lite resursanvändning som möjligt och vill helst inte att det kommer in några färgburkar alls här, säger Fredrik och nickar mot hörnet av lokalen där det bara står ett fåtal burkar och ett antal rengjorda penslar och rollerskaft.
Inte räkna för snålt
Han uppmuntrar alltid sina målare att göra så noggranna beräkningar av materialåtgången som möjligt.
– Men det gäller att inte räkna för snålt för då måste man åka ytterligare en gång för att hämta mer färg, säger han och sätter därmed fingret på ett av alla de dilemman som drabbar den som har ambitionen att driva ett hållbart måleriföretag.
Vilka produkter man använder är en annan fråga att ta ställning till. Är det bättre att använda en miljöanpassad färg som inte har samma hållbarhet som ett annat märke och istället tvingas måla om efter ett par år? Är det hållbart i längden att använda dricksvatten för att tvätta penslar och andra verktyg eller ska man hellre byta ut dem?
Dessa är bara några av de frågeställningar Fredrik funderar över och försöker hitta svar på.
– Vi använder till exempel inte tvättvagnar eftersom jag har sett så många ställen där det inte fungerar om man inte har en ansvarig för tvättningen. Därför kastar vi dessvärre mycket penslar, men går man på ett större jobb där man använder samma kulörer är penslarna ändå oftast utslitna när man är färdig.
Väljer ofta att promenera
Företagets transporter är också något som han tycker är viktigt att se över. Då han inte får sätta upp laddstolpar vid företagets lokaler har han inte kunnat byta till elfordon, men de anställda kör dieselbilar på förnybart HVO-bränsle. Själv tar han i stort sett aldrig sin hybridbil om han ska förflytta sig kortare än 3,5 kilometer. Förutom att spara bränsle får han motion, men träffar också många bekanta under promenaderna och det händer att dessa möten leder till nya affärer, så det följer många vinster med det valet.
Men inte nog med att miljön ska vara i centrum och att ekonomin är i balans, Fredrik är också mån om den ”sociala hållbarheten” och att människorna i företaget ska ”hålla” över tid. Han uppmuntrar sina anställda att träna för att få starka kroppar och en gång i veckan kör alla som vill ”bootcamp”-träning på arbetstid. Han väljer också bort de mest slitsamma och stressiga jobben för att främja ett lugnare arbetstempo där de anställda har tid att sätta sig och fika med kunden om han eller hon blir erbjuden.
Inte fler än tolv målare
Gränsen för antalet anställda har han satt vid tolv målare, det tycker han är det magiska talet för hur många han själv kan hantera utan att ta in fler tjänstemän än han själv och sonen Gustav som är projektledare.
– Vi som jobbar tillsammans är ett otroligt tajt gäng som trivs väldigt bra tillsammans. Det tar många år att få ihop en grupp som fungerar väl, men det är vi nu. Ikväll ska vi till exempel ha after work och vi försöker även göra andra roliga saker när vi hinner.
Samtalet om vad Fredrik lägger in i begreppet hållbarhet böljar fram och tillbaka när han engagerat pratar om sina tankar kring att jobba hållbart.
Förutom måleribranschens utmaningar har han många tankar kring infrastruktur och samhällsbyggnad och vad som skulle kunna göras i det stora perspektivet för att komma tillrätta med miljöproblemen. Men så saktar samtalet av och han landar till slut åter i sin egen bransch och det som han tycker är dess grundpremiss och det som gör att det känns rätt att arbeta just med måleri.
– Att vi skyddar ytor genom att behandla dem är i grunden hållbart eftersom de står sig mycket längre än de som är oskyddade, slår han fast.
Fakta Fredrik Hagström
Bakgrund HMIU: Efter att ha drivit flera måleriföretag tidigare, startade Fredrik Hållbart Måleri i Uppsala 2019, dess utom driver Fredrik även MPA Måleri i Västerås. Båda ingår i Layer Group.
Familj: Ingela, utflugna barnen Gustav, Nellie och Edvin.
Bästa med måleribranschen: Inte en dag som är lik den andra.
Favoritverktyg: Sickel.
Oanad talang: Kan lägga smågatsten.