Allt fler målare utbildas på Komvux

Måleriutbildningarna på Komvux växte sett till antalet studerande under 2023. Det innebär att måleri var den största komvux-utbildningen för bygg- och anläggning med klart bäst fördelning mellan kvinnor och män. Den enda hantverkarutbildningen som är större är elektriker-utbildningen.

Antal elever som läst minst en kurs måleri inom ett yrkespaket under 2023 på Komvux uppgick till 365 personer. Det är en ökning från 312 året innan. För första gången var måleri mest populärt i det sammantagna yrkespaketet för bygg- och anläggning, där man nu var fler än på utbildningarna för träarbetare.

Att det ökar är positivt för måleribranschen, men inte helt överraskande. I projektet ”En ny framtid” är en av målgrupperna just yrkesväxlare. Måleriföretagen har marknadsfört mot den målgruppen i olika kanaler och resultaten har varit starka, med många besökare som kommer till webbplatsen från annonserna som är utformade mot potentiella yrkesväxlare.

– Det är sannolikt att den som letar efter yrkesutbildningar i vuxen ålder kommit långt i sina tankar om yrkesväxling. Att det då är lätt att hitta bra och tydlig information och inspiration är viktigt. Vi har jobbat hårt med att vår annonsering är just informativ och inspirerande för den som står i valet och kvalet. Är man nyfiken på måleri ska den vara lätt att hitta till och lätt att komma i kontakt med. Det informationspaket vi har tagit fram på ennyframtid.se kommer vi fortsätta utveckla, säger Jonas Lindberg, utbildningsansvarig på Måleriföretagen.

En viktig målgrupp

Yrkesväxlarna blir en allt viktigare målgrupp för alla sektorer.  Inte minst för bygg- och anläggningssektorn som har svårt att locka ungdomar till gymnasieprogrammen. Samtidigt som målet är tydligt att få fler sökande till måleri på gymnasiet så behöver Komvux också stärkas.

Jonas menar att man som med all statistik ska vara försiktig med att dra för stora slutsatser men att ökningen ändå är något vi ska ta med oss i det vidare arbetet.

– Eftersom det är två helt olika målgrupper måste vi jobba smart mot bägge. Att måleriutbildningarna ökar i popularitet bland vuxna måste vi som bransch tillsammans med kommunerna möta. Ett sätt att göra det är att de gymnasieskolor som har välfungerande måleriutbildningar får medel för att utveckla Komvuxutbildningar. Om det görs i samverkan med de lokala medlemsföretagen tror jag att vi kan hitta ett bra sätt att möta efterfrågan där den är som störst.

Bäst i klassen på fler sätt

Den trend vi har sett på måleriutbildningarna med en jämn fördelningen mellan män och kvinnor visar sig även på Komvux, där andelen kvinnor ökar till 43 procent. Näst högst andelen kvinnor är anläggningsförare som ligger på 26,5 procent. Måleriutbildningarna är attraktiva för både killar, tjejer, män och kvinnor och ökar den totala andelen av kvinnor i hela sektorn.

– Det är vi stolta över och förhoppningsvis kan vi vara ett draglok för hela sektorn.