Måleriföretagens nätverk för hållbarhetsfrågor i möte med verktygsindustrin

Måleriföretagens nätverk för hållbarhetsfrågor har identifierat ett antal frågor som är en utmaning i medlemsföretagens hållbarhetsarbete. En av dessa frågor är kopplad till de verktyg och den utrustning som målare använder i sitt dagliga arbete.

När medlemsföretagen analyserar sin verksamhet ur ett hållbarhetsperspektiv, vanligen i det arbete som kallas dubbel väsentlighetsanalys, blir industrins påverkan på företagets klimatavtryck en viktig del. Nätverket hade därför till sitt novembermöte bjudit in Orkla, som i sin portfölj har verktygstillverkaren Anza som ett av sina varumärken. De berättade hur de arbetar med hållbarhet och med nätverket diskuterades hur man ska tänka för att göra hållbara val när det gäller utrustning. 

Orkla berättade om sin verksamhet och den strategi de har. Nätverket fick insyn i hållbarhetsarbetet och Orklas hållbarhetschef Öyvind Nesbö berättade att man har gått ifrån att ha en strategi för affärsverksamheten och en parallell hållbarhetsstrategi. Numera har man integrerat de båda i en och samma strategi.

Orkla berättade att hållbarhetsarbetet är något som kontinuerligt pågår, utvecklas och är integrerat i allt man gör. Man menar att organisationen har kommit relativt långt i sitt hållbarhetsarbete och man har tagit fram en policy som blir ett hållbarhetspolitiskt åtagande som genomsyrar verksamheten.

Representanter från Anza berättade att de nyligen gjort en undersökning som visar att hela 46 procent av professionella målare fortfarande tvättar sina penslar och verktyg i vasken så att spillvatten rinner rakt ner i avloppet.

– Det var faktiskt en överraskning för migJag trodde faktiskt att siffrorna var bättre. Här har branschen ett fortsatt arbete att göra för att förändra beteenden, säger Jonas Lindberg, ansvarig för hållbarhetsfrågor hos Måleriföretagen.

Att ha bra och uppdaterade policys är oerhört viktigt, men de gör ingen nytta om de inte följs längst ut på linan. Nätverket efterlyste därför konkreta tips för målare som kan användas i internkommunikation, rutinbeskrivningar och policyarbetet i företagen. Förhoppningen är att sådan information kan tas fram i dialog med Anza.