Hallins Måleri tummar aldrig på kvaliteten

Med sina 150-åriga anor är Hallins Måleriservice i Jönköping närmast en institution. Men trots stabil och långvarig verksamhet tampas de med samma utmaningar som många andra mindre företag i branschen.

I välskötta lokaler i Jönköping, med hisnande utsikt över Vättern, har Hallins Måleriservice sin bas. Här har de lager, verkstad, kontor, en liten butik och dessutom utrymme för kundmöten eller personalträffar.

– När våra målare jobbar i närheten kommer de ofta hit och fikar. Vi trivs otroligt bra här, säger Magnus Olsson, vd och ägare.

Han bjuder på kaffe och berättar om hur företaget vuxit fram ur den ett och ett halvt sekel långa historien som började med målaren Frans Oskar Hallin som gifte sig med Maria Thorman i slutet av 1800-talet. Också hon kom från en släkt där målaryrket gått i arv. Deras son startade så småningom firman B.G. Hallin och Larsson 1911. Därefter har måleriet följt familjen genom flera företag, en försäljning och till sist Hallins Måleriservice i Jönköping som startades 2005 av Frans Oskars och Marias barnbarnsbarn Michael och Jonas.

Vill gärna dela ansvaret

– Jag kom in som delägare 2017 då Jonas ville kliva av och bli konsult. Jag drev bolaget tillsammans med Michael fram till 2021 och sedan dess är jag ensam ägare och vd, men skulle gärna dela det med någon som brinner lika mycket för det som jag gör, förklarar han.

När han började i företaget hade han redan en gedigen erfarenhet från både måleri- och färgbranschen. Efter en rivstart i yrket då han tog hem guldet i Måleri-SM 1999, hamnade han så småningom i en färgbutik som ägdes av dåvarande Hallin och son. Därefter gick han över till Akzo Nobel där han jobbade mellan 2004 och 2017 och blev så småningom ansvarig för deras industrifärgförsäljning i Sverige, Finland och Baltikum.

Värderar yrkesstoltheten högt

Den långa branscherfarenheten ligger till grund för Magnus djupa känsla för målerihantverket och den delar han med projektledaren Fredrik Uddén som också har en lång bana i såväl branschen som i företaget.

– Jag har jobbat i företaget sedan jag var färdigutbildad, min pappa jobbade här hela sitt yrkesliv och likaså min bror, berättar han.


Fredrik Uddén och Magnus Olsson sätter yrkesstoltheten väldigt högt.

Han och Magnus hamnar snabbt i ett resonemang om vikten av att aldrig tumma på sin yrkesstolthet och att till exempel offerera ett spacklingsjobb utan att få göra måleriarbetet. Hur ska man då till exempel kunna förhålla sig till garantin på jobben när man inte gör hela arbetet, undrar de. De pratar också länge om hur socialt krävande yrket kan vara.

– Jag har varit med om att kunder har fallit mig i armarna och gråtit samtidigt som de berättar om sina problem. Det blir så om man är hemma hos någon i deras hem under en hel vecka och blir bjuden på kaffe, förklarar Fredrik.

Mest privatkunder

I stort sett alla deras kunder är fastighetsbolag eller privatpersoner och de arbetar till största delen i människors hem medan de bor kvar. Detta kräver en fingertoppskänsla som är en nödvändighet att de anställda besitter. Och med ledning av alla de positiva kommentarer som de samlat på hemsidan, verkar det som om det målet är uppfyllt. Målarna får beröm för att de är trevliga och håller rent omkring sig, planeringen och återkopplingen lyfts fram i positiva ordalag och resultaten hyllas. Så även om de kan visa upp många prestigefyllda referensobjekt, ser de de nöjda kunderna som det viktigaste beviset på att de lyckas.

– Vi är noga med vilka vi anställer och ett av mina knep för att avgöra om vi satsar rätt är att fråga hur gärna den vi intervjuar vill jobba hos oss. Om jag får svaret “sex eller sju” på en tiogradig skala, då är det inte rätt, säger Magnus.

Han har många tankar och åsikter om branschens utveckling och vad man skulle kunna göra för att motverka svårigheterna kring kompetensförsörjningen, som han ser som branschens största utmaning. Att aldrig tumma på arbetets kvalitet och att lyfta fram möjligheterna till karriärutveckling, är bara några av de områden som han belyser under intervjun. Han är aktiv i Måleriföretagens Småföretagargrupp och där driver han även frågan om provanställningens längd.

– Jag skulle vilja att den var sex månader istället för tre, som det är nu. Det går inte att lära känna en person på så kort tid och det gör att man inte vågar chansa, säger han.

Sätter sågen i det perfekta jobbet

I slutet av intervjun besöker vi ett objekt som företagets målare håller på att avsluta i en fastighet i centrala Jönköping. Trots att besiktning pågår i en del av huset och alla jobb skulle ha varit klara, så är det fortfarande fullt med hantverksgrupper som springer om varandra i andra delar och som jobbar febrilt för att få allt färdigt. Verktyg, maskiner och människor som jobbar axel mot axel, fyller lokalerna.

– Så här ser verkligheten ut. Den stora frustrationen som man känner när man behöver gå tillbaka och göra om en vägg, för att någon sågat upp den då de missat att dra fram ledningarna, handlar om att någon sätter sågen i det perfekta jobb som man precis gjort färdigt, konstaterar Magnus och får medhåll av Fredrik.

De pressade priserna på nyproduktionsjobb gör att deras ambition är att dra ner den delen av verksamheten till noll. Inte bara tycker de att det är svårt att få jobben att gå ihop, Magnus och Fredrik menar också att det krävs särskilda egenskaper hos medarbetarna för att trivas i den arbetsmiljön.

– För oss är målet att kunna planera jobben så att målarna har tillräckligt med utrymme för att kunna göra ett riktigt bra och proffsigt jobb, slår Magnus fast.

Text: Lo Bäcklinder Foto: Per Hansson
Intervjun är hämtad från tidningen Målarmästaren nr 3 - 2022