Under drygt ett år har MR Måleri varit delaktiga i den omfattande renoveringen av restaurangen Blå Porten på Djurgården i Stockholm. Det är dock inte det enda kulturhistoriskt intressanta objektet som de jobbat med den senaste tiden.
Stefan Salander, projektledare och Mikael Rydberg, ägare till MR Måleri. Foto: Per Hansson
Restaurang Blå Porten har kommit att få en särskild plats i hjärtat hos besökarna på Djurgården och till Liljevalchs konsthall. Med sin mer än 100-åriga historia har den anrika byggnaden länge varit en plats där stockholmare och tillresta har ätit, dansat och festat. Men ända sedan 1600-talet har en restaurang med samma namn funnits på Djurgården, även om den ursprungliga låg närmare Djurgårdsbron. För tre år sedan påbörjades renoveringen av byggnaden och sedan dess har en totalgenomgång gjorts.
– Byggnaden var i ganska dåligt skick när man påbörjade jobbet. Huset hade börjat sätta sig och golvplankorna låg direkt på jorden, så man fick börja med att lyfta och påla upp huset. Därefter har man gått över alla ytor och återställt dem utifrån de antikvariska förutsättningarna, berättar Lina Wendel, projektledare på byggprojektledningsföretaget Forsen.
Hon är den som hållit i projektet sedan i april 2020 då man bytte ut delar av den tidigare projektledningen och tog ett omtag på hela arbetet.
Bevarar gamla miljöer
Wingårdhs arkitekter har ritat en nytillkommen byggnad, som byggts ihop med den gamla och alla måleriarbeten har utförts av MR Måleri. De är visserligen vana vid stora renoveringsprojekt, men detta är något utöver det vanliga även för dem.
– Det har varit ett väldigt intressant och roligt uppdrag som vi utfört i nära samarbete med konservatorer, arkitekter och Peab, berättar Mikael Rydberg, ägare till MR Måleri.
Tillsammans med projektledaren Stefan Salander tar han emot på kontoret i Bromma och berättar om renoveringen av Blå Porten och andra spännande uppdrag som företaget fått ta sig an under de senaste åren. Kontorshunden Happy lommar tyst förbi utan att ta någon större notis om besökarna, hon är van vid att människor kommer och går.
– Det är roligt att få vara med och bevara de gamla miljöerna på det här sättet. Vi har bland annat målat golv, tak och väggar med linoljefärger och har fått ta den tid vi behöver för att till exempel hinna med alla torktider. Konservatorerna har arbetat med takmålningarna och fått fram en fantastisk lyster på de ytor som de jobbat med, förklarar Stefan.
Aldrig profilerat sig
Sedan MR Måleri bildades för drygt 30 år sedan, har verksamheten växt till att idag bestå av mellan 25 och 30 anställda. När Mikael bestämde sig för att starta eget 1990 anställde han även ett par kollegor ganska omgående. Till en början gjorde de mycket jobb åt privatkunder, men rätt tidigt fick de även uppdraget att måla SEB:s kontor vid Sergels torg åt Skanska och målade där i flera år. Därefter har kunderna kommit till allt eftersom. Stefan kom in i företaget för åtta år sedan, då han drivit eget åren innan, och etablerade sig fort i arbetsgruppen.
– Vi har aldrig profilerat oss mot någon särskild nisch, utan tar alla typer av uppdrag. Dock är ett flertal av medarbetarna kunniga kring äldre tiders målerimetoder och hanterar linoljefärgen lika bra som moderna produkter, konstaterar Mikael.
Under de senare åren har de fått ta tillvara på den kompetensen i de många historiska miljöer de arbetat i. Bland annat har de jobbat med Stockholms stadsbiblioteket, Medborgarhuset, Stockholms kulturhus och Teaterhuset, alla ritade av berömda arkitekter, kulturhistoriskt skyddade på olika vis och med särskilda krav förknippade med utförandet.
– Med åren har det blivit allt mer krav och regler i avtalen, som vi måste förhålla oss till. En stor del av mitt arbete är att se till att vi följer de standarder och krav som beställarna har på oss och särskilt i början av ett uppdrag handlar mycket av mitt arbete om det, säger Stefan.
Vill ha de bästa målarna
Därefter följer, som i alla stora jobb, en tid av att få jobben att flyta på bra. Byggmöten, planering, korrigering och uppföljning, för att säkerställa att man slipper många bättringar och kan lämna över perfekta ytor i slutändan. Men även om planeringen är en viktig del, så är det till syvende och sist målarna och deras skicklighet som avgör hur slutresultatet blir.
– Vi har otroligt duktiga målare, många har varit med oss länge, ända sedan de var lärlingar. Stämningen i gruppen är väldigt bra och alla hjälps åt om det blir några problem. Men som alla andra företag så tampas vi med problemet med att hitta bra personal när vi behöver rekrytera, säger Mikael.
Han vill inte nöja sig med något mindre än de bästa målarna och menar att det är det som gör skillnaden för hur företaget utvecklas.
– Den bästa reklamen är att göra ett bra jobb, slår han fast och avslöjar att han har ett litet knep för att redan vid första intervjun avgöra om det är en person att satsa på:
– Jag kollar om de skjuter in stolen efter sig och ställer kaffekoppen i diskmaskinen. Gör de det kan de vara värda att gå vidare med, säger Mikael och skrattar.
Text: Lo Bäcklinder
Intervjun är hämtad från tidningen Målarmästaren nr 1 - 2022