De slår hål på fördomar om hantverkare

Liksom för så många andra i branschen, började Jonny Hultquists intresse för yrket med den stora tillfredsställelsen i att se de fina resultaten. Nu driver han eget sedan tio år och får det ena prestigefyllda måleriuppdraget efter det andra.

Jonny Hultquist

– Jag gillade själva inredningsdelen av jobbet och ville få möjlighet att utveckla den delen. Jag ville också få chansen att forma mitt arbete på mitt eget sätt och därför startade jag eget efter att ha varit anställd under några år, berättar Jonny Hultquist, Stockholms innerstads måleri och inredning AB.

Så med erfarenhet från lärlingstid och som anställd hos Hantverkshuset Östermalm bestämde han sig för att starta en enskild firma, som snabbt övergick till ett aktiebolag och därefter har han inte behövt leta efter jobb. Med undantag för en kort period i början av pandemin, då många planerade restaurangjobb lades på is, har han haft fullt upp. Efter två år anställde han sin första målare och idag har han tre anställda samt samarbetar med många andra företag.

Många av de uppdrag som Jonny och hans anställda åtar sig är restaurangkedjor och butiker. Nyligen målade de den exklusiva Louis Vuitton-butiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm och konceptbutiken Sleepacy på Norrlandsgatan i samma stad. Flera av kedjan Pinchos restauranger får med jämna mellanrum en ansiktslyftning av Stockholm innerstads måleri och inredning och även butikskedjan Lindex.

– Vi gör också jobb i en hel del lägenheter i den dyrare kategorin och på exklusiva adresser.

Stockholms innerstads måleri och inredning AB

Det som är gemensamt för butiks- och restaurangjobben är ofta att de är präglade av stor stress och höga krav på att allt flyter utan problem. Ofta har man kort tid på sig att färdigställa ett arbete för att verksamheten ska kunna öppna så fort som möjligt.

– Det är många yrkesgrupper som är på plats samtidigt och det krävs att alla är fokuserade på helheten och hjälps åt. Det funkar nästan alltid bra, men det har också hänt att vi har avslutat samarbetet med vissa kunder när det blivit för mycket strul.

Jonny sätter stor heder i att han och medarbetarna ska bära sig föredömligt åt på sina arbetsplatser och tillsammans försöker de slå hål på de fördomar som kan finnas kring hantverkare.

– Jag har en helt fantastisk personal och vi har väldigt fin sammanhållning, det är en av anledningarna till att företaget har gått så bra. Mina medarbetare är väldigt självgående och jag har inga synpunkter på hur de planerar sina jobb, så länge allt flyter på.

När Jonny blickar mot framtiden ser han en bransch i förändring, främst när det gäller den ökande prispressen, även om han tror att den nisch som hans företag verkar i är förhållandevis förskonad. Där är kvaliteten på arbetena och att allt löper friktionsfritt, av större betydelse. När det gäller produktutvecklingen gläds han åt att hållbarhet och miljö är viktiga faktorer, då han själv värderar dem högt. Även när det gäller det egna företaget ser han gärna en vidareutveckling och kan även tänka sig att växa.

– Vi skulle nog behöva ha någon målare till, men jag forcerar inte utvecklingen utan tar det som det kommer och tar försiktiga steg.


Text: Lo Bäcklinder
Intervjun är hämtad från tidningen Målarmästaren nr 6 - 2021